Zadzwoń do nas: telefon: 22 772 41 31 tel. kom: 601 307 900 |
Rejs dookoła Bieguna Północnego 2013
Opis rejsu, trasa i załoga
opracowanie: Michał Kochańczyk
Celem wyprawy jest przepłynięcie jachtem żaglowym, pod polską banderą wokół bieguna Północnego w ciągu jednego sezonu., po wolnych od zalodzenia wodach Morza Arktycznego, najpierw wzdłuż północnych brzegów Eurazji do Cieśniny Beringa, i dalej na wschód, wzdłuż północnych brzegów Ameryki Północnej, by zakończyć krąg atlantyckim rejsem.
Do tej pory kilka polskich jachtów dokonało Przejścia Północno-Zachodniego, natomiast nie było żadnych prób przepłynięcia Przejścia Północno-Wschodniego, jak i też opłynięcia Bieguna Północnego.
Aby zrealizować to zamierzenie, trzeba będzie pokonać poważne trudności, ale też mieć dużo żeglarskiego nosa, by chociażby poradzić sobie z barierą lodową, czyli przepłynąć przez kluczowy punkt Cieśninę Wilkickiego, zaraz po ustąpieniu paku lodowego w rejonach Mórz Karskiego i Łaptiewów. Pola lodowe bowiem ustępują tam się nie każdego roku i to tylko na krótki okres.
Nie trzeba dodawać, że wyzwanie to jest dużym przedsięwzięciem organizacyjno technicznym. Na taki rejs może wyruszyć tylko typ jachtu sprawdzony w arktycznych warunkach, o kształcie kadłuba redukującym ryzyko uszkodzeń od dryfującego lodu, jacht odpowiednio wyposażony, przystosowany do pływania w niskich temperaturach, posiadający środki łączności i bezpieczeństwa, cechujący się dużą autonomią pływania.
Niezależnie do od najlepiej przygotowanych spraw technicznych, powodzenie wyprawy zależy jednak od ludzi Największa rola w sprawnym przeprowadzeniu rejsu przypada załodze i to nie tylko podczas lawirowania jachtem pomiędzy polami lodowymi. Załoga musi tworzyć mocny zespół, który się musi sprawdzić podczas ponad czteromiesięcznego arktycznego rejsu. (…)
Doprowadzenie do organizacji takiego rejsu było tylko możliwe, dzięki wieloletnim przygotowaniom, rozeznaniem warunków formalnych i przepisów granicznych, a szczególnie dzięki kontaktom z żeglarzami rosyjskimi, którzy służyli i służą pomocną dłonią w rozwiązywaniu spraw formalnych w pozwoleniach na przejście przez arktyczne rosyjskie wody terytorialne. Rejs jest też okazją do poznania portów, do których jeszcze nigdy nie przybyli polscy żeglarze, wymagać też będzie od załogi poszanowania miejscowych przepisów i zwyczajów.
Niewątpliwie medialna promocja tego trudnego, długiego arktycznego wyzwania, będzie doskonałą promocją polskiego żeglarstwa, przybliży polskiemu społeczeństwu znajomość polarnych zagadnień, bowiem uczestnicy rejsu na lądzie, spotkają się nie tylko z napływową ludnością, ale też z rdzennymi mieszkańcami tych terenów: Nieńcami,. Jakutami, Czukczami, Eskimosami. Zrealizowane filmy i prezentacje multimedialne pozwolą przybliżyć piękną i nieznaną Arktykę.
Długotrwałe przemierzenie arktycznych wód będzie też przyczynkiem do wywołania dyskusji o frapujących ludzi zagadnieniu tzw. „globalnego ocieplenia”, które szczególnie jest zauważalne w arktycznych akwenach.
Harmonogram polarnego rejsu wokół Bieguna Północnego
Jacht „Lady Dana 44” - lato i jesień 2013 roku
|
|
Wyjście z portu |
Dystans w Mm |
Czas na morzu |
Przybycie do portu |
Sopot |
Archangielsk |
10.06.2013 |
1200 |
20 |
01.07.2013 |
Archangielsk |
Šojna |
07.07.2013 |
250 |
2 |
09.07.2013 |
Šojna |
Varandej |
10.07.2013 |
420 |
3.5 |
13.07.2013 |
Varandej |
Amdierma |
14.07.2013 |
90 |
0.8 |
14.07.2013 |
Amdierma |
Dikson |
15.07.2013 |
440 |
3.7 |
18.07.2013 |
Dikson |
Tajmyr |
20.07.2013 |
420 |
3.5 |
23.07.2013 |
Tajmyr |
Tiksi |
23.07.2013 |
550 |
4.6 |
28.07.2013 |
Tiksi |
Pewek |
30.07.2013 |
840 |
7.0 |
06.08.2013 |
Pewek |
Wankaren |
08.08.2013 |
350 |
2.9 |
10.08.2013 |
Wankaren |
Prowiedienija |
12.08.2013 |
320 |
2.7 |
14.08.2013 |
Prowiedienija |
Nome |
17.08.2013 |
180 |
1.5 |
18.08.2013 |
Nome |
Barrow |
20.08.2013 |
540 |
4.5 |
24.08.2013 |
Barrow |
Sachs Harbour |
26.08.2013 |
590 |
4.9 |
30.08.2013 |
Sachs Harbour |
Cambrige Bay |
01.09.2013 |
540 |
4.5 |
05.09.2013 |
Cambridge Bay |
Pond Inlet |
07.09.2013 |
800 |
6.7 |
13.09.2013 |
Pond Inlet |
Holsteinborg |
15.09.2013 |
600 |
5.0 |
20.09.2013 |
Holsteinborg |
Nanortalik |
22.09.2013 |
550 |
4.6 |
26.09.2013 |
Nanortalik |
Reykjavik |
28.09.2013 |
660 |
5.5 |
03.10.2013 |
Reykjavik |
Wyspy Owcze |
06.10.2013 |
480 |
4.0 |
10.10.2013 |
Wyspy Owcze |
Szetlandy |
12.10.2013 |
190 |
1.6 |
13.10.2013 |
Szetlandy |
Farsund |
15.10.2013 |
280 |
2.3 |
17.10.2013 |
Farsund |
Sopot |
18.10.2013 |
580 |
4.8 |
22.10.2013 |
Łączny dystans Mm 10.870
Podstawowy skład załogi:
Ryszard Wojnowski, 55 lat, kapitan jachtowy, doświadczenie 50000 mil morskich, w tym między innymi roczny rejs na s/y Alf w latach 1978/79 do Ameryki Południowej, w 2004 roku rejs na s/y „Panorama” z Ushuaia na Antarktydę, w 2010 roku rejs jachtem s/y „Dana 44” na Szpitsbergen z przekroczeniem 80 stopnia szerokości.
Cezary Bajer, lat 44, jachtowy sternik morski, 15000 mil morskich, doświadczenie - rejsy po wodach Morza Bałtyckiego i Północnego w tym wielokrotnie jako kapitan repliki szesnastowiecznego okrętu wojennego zaporoskich Kozaków - czajki „PRIESVIATA POKROVA" z ukraińską załogą, pływa od dwunastego roku życia.
Michał Kochańczyk, lat 63, sternik jachtowy, 5000 mil morskich, przepłynął między innymi Morze Bałtyckie na tratwie „Nord-bis”, alpinista, polarnik, posiadający duże doświadczenie lodowcowe z Gór Wysokich i gór Arktyki, kierownik i uczestnik ponad trzydziestu wypraw górskich.
Dokładny opis rejsu i trasy prześlemy na życzenie.
OYA Team